Choroby przyzębia – objawy i leczenie

Choroby przyzębiaChoroby przyzębia obejmują zespół tkanek otaczających szyjkę i korzeń zęba. Przyzębie możemy określić jako strukturę, która nie tylko mocuje ząb w zębodole, ale też odpowiada za odżywianie go.

Zespół schorzeń przyzębia możemy podzielić na zapalenie dziąseł i zapalenie przyzębia. Pierwsza choroba to jest wcześniejszą fazą, którą można z łatwością wyleczyć. Niestety, jeśli stan zapalny dziąseł jest lekceważony i nie zostanie podjęta stosowana terapia, może dojść do choroby przyzębia, która jest stanem bardzo poważnym. Nieleczone choroby przyzębia mogą prowadzić do zniszczenia tkanek otaczających ząb. Zęby pozbawione solidnego oparcia mogą zacząć się ruszać, przemieszczać, a w skrajnych przypadkach nawet wypadać.

Do głównych przyczyn chorób przyzębia zaliczamy m.in.:

• niewłaściwa higiena
  • wady zgryzu
  • bruksizm
  • nieprawidłowo wykonane wypełnienia i uzupełnienia protetyczne
  • cukrzyca
  • zaburzenia metaboliczne
  • mechaniczne uszkodzenia dziąseł
  • częste wymioty
  • brak witamin, głównie z grupy B i C

Niepokojące objawy chorób przyzębia

Stan zapalny może się rozwinąć nawet po 3-4 dni od pojawienia się płytki nazębnej. Pacjent może wówczas zaobserwować szereg następujących objawów:

• tkliwość dziąseł
  • obrzęk i zaczerwienienie dziąseł
  • skłonność do krwawień podczas mycia zębów i jedzenia
  • nadwrażliwość szyjek zębowych na ciepło i zimno
  • suchość, niesmak, brzydki zapach z ust
  • znaczne obniżenie szyjek zębowych
  • rozchwianie zębów

Leczenie chorób przyzębia

Choroba przyzębia to dość poważne schorzenie, wymagające odpowiedniego leczenia. Po zaobserwowaniu u siebie niepokojących objawów, należy skonsultować się ze stomatologiem. Jeśli doszło do stanu zapalnego dziąseł, stomatolog skutecznie usunie nadziąsłowy, podziąsłowy i usunie płytkę nazębną. Gdy doszło do zapalenia przydziąseł, niezbędne jest leczenie przeciwzapalne, które pozwoli usunąć przyczynę choroby, a następnie przeprowadzenie zabiegów naprawczych i regeneracyjnych, które pozwolą przywrócić uszkodzonym strukturom przyzębia prawidłowe funkcje. Do zabiegów tego rodzaj zaliczamy m.in. kiretaże, gingiwektomię czy operacje płatowe.