Czy usuwanie ósemek jest konieczne?

zdjęcie rtgUsuwanie ósemek to stosunkowo często wykonywany zabieg w gabinetach chirurgii stomatologicznej, chociaż większość osób chciałoby go uniknąć, obawiając się bólu czy ewentualnych późniejszych komplikacji. W praktyce jednak proces usuwania ósemek wcale nie musi być bolesny i w większości przypadków, jeśli wykonany jest przez umiejętnego chirurga, pozwala na szybki powrót do normalnego życia.

Ewentualne komplikacje najczęściej pojawiają się tylko wtedy, gdy pacjent zgłasza się z problemem zbyt późno.

Kiedy należy usunąć ósemki?

Teoretycznie dla współczesnego człowieka zęby mądrości nie są potrzebne. Często zdarza się jednak, że po ich pojawieniu się w szczęce pacjenta zaczyna brakować miejsca dla ósemek, co więcej, sam proces wyrzynania się zębów może wiązać się z poważnymi komplikacjami. W przypadku, gdy odczuwamy dyskomfort związany z wyrzynaniem się ósemek, należy niezwłocznie udać się do stomatologa. Dentysta wykona zdjęcie pantomograficzne, na podstawie którego będzie można ocenić ułożenie zębów, a także stwierdzić, czy konieczne jest ich usunięcie.

Zdarzają się przypadki, że ósemki wyrastają w stronę siódemek, naruszając przy tym ich korzenie i powodując ból wynikający z przesuwania się zębów. W skrajnych przypadkach niezbędne jest wówczas nawet usunięcie obu zębów. Ósemki mogą też rosnąć w drugą stronę, co także może przyczyniać się do dyskomfortu pacjenta.

W takich sytuacjach zawsze należy skonsultować się ze stomatologiem, który na podstawie rozpoznania i wykonania odpowiednich badań stwierdzi, czy usuwanie ósemki będzie zabiegiem koniecznym.

Jak przebiega zabieg usuwania ósemek?

Mimo wielu obaw pacjentów, usuwanie ósemek jest standardowym zabiegiem w stomatologii. Pacjent otrzymuje znieczulenie, więc cały proces usuwania zębów nie powinien być dla niego bolesny. W niektórych przypadkach niezbędne jest założenie szwów na dziąśle, co wymaga od pacjenta szczególne dbanie o właściwą higienę jamy ustnej. Przez okres rekonwalescencji musi on również wstrzymać się od spożywania alkoholu i kawy oraz palenia papierosów. Unikać należy także jedzenia twardych, trudnych do pogryzienia produktów. W przypadku jakichkolwiek poważniejszych dolegliwości należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem, który przeprowadzał zabieg.

Jeśli odczuwamy jakikolwiek dyskomfort związany z zębami mądrości, powinniśmy niezwłocznie udać się do stomatologa. Jest to szczególnie ważne w przypadku nastolatków, u których nieodpowiednie ułożenie ósemek może wiązać się z konsekwencją skrzywienia zębów.