Ekstrakcja zębów zatrzymanych i zębów mądrości – kiedy potrzebna?

ekstrakcja zęba u stomatologaEkstrakcja zębów zatrzymanych oraz mądrości to zabiegi często wykonywane w gabinetach stomatologicznych. Kiedy jednak dokładnie są one niezbędne? Serdecznie zachęcamy do lektury oraz poznania wskazań w tym zakresie.

Kiedy koniecznie trzeba usunąć ósemkę?

Jest wiele wskazań do usunięcia „zęba mądrości”. Takie zęby mogą przede wszystkim doprowadzać do różnego rodzaju symptomów bólowych oraz stanów zapalnych i owrzodzeń. Wyrzynająca się ósemka nierzadko doprowadza także do bolesności ze strony dziąsła, co może utrudniać jedzenie i powodować ogólny dyskomfort w jamie ustnej.

Lista wskazań na tym jednak się nie kończy. Ekstrakcja jest konieczna również wtedy, gdy na zębie pojawiły się widoczne zmiany próchnicze lub pacjent planuje rozpoczęcie leczenia ortodontycznego, czyli przy użyciu aparatu. Usuwanie ósemki jest w każdym z tych przypadków absolutnie niezbędne.

Jakie są wskazania do usunięcia zęba zatrzymanego?

Ząb zatrzymany to taki, który nie wyrżnął się ponad dziąsło. Może być to ząb mądrości, choć zdarza się to również w przypadku trzecich zębów trzonowych. W określonych przypadkach ponownie zalecana jest ekstrakcja, która powinna mieć miejsce w następujących sytuacjach:

• nawracających stanów zapalnych dziąseł,
  • bólu ucha powodowanego przez taki ząb,
  • poziomego umiejscowienia się w kierunku łuku.

Sam zabieg ekstrakcji zęba zatrzymanego jest bardziej skomplikowany, aniżeli usunięcia ósemki. Procedura przeprowadzana jest w miejscowym znieczuleniu i trwa średnio do godziny. Dodatkowo wiąże się z koniecznością szycia dziąsła, co przez okres kilku dni po zabiegu będzie doprowadzało do dolegliwości bólowych. Można je jednak łagodzić środkami przeciwbólowymi dostępnymi bez recepty w aptekach.

Jak widać, jest wiele przypadków, gdy ekstrakcja zęba zatrzymanego lub mądrości jest absolutnie niezbędna. W tym zakresie trzeba jednak skonsultować się ze stomatologiem, który oceni, czy rzeczywiście konieczna jest ekstrakcja oraz jak procedura usunięcia będzie wyglądała od strony praktycznej.