Jaką protezę wybrać dla alergika?

model implantu

Proteza to jeden z najczęściej stosowanych sposobów umożliwiających odzyskanie estetycznego uśmiechu osobom, które z jakichś powodów straciły własne zęby. Niestety wielu z nich nie mogą stosować alergicy, ponieważ do wykonywania tego typu produktów nierzadko wykorzystywane są metale prowadzące do wystąpienia dokuczliwych objawów uczulenia. Jakich? Które protezy dostępne na rynku mogą być przez nich stosowane?

Po czym poznać alergię na protezę?

Alergia na protezę to z reguły alergia kontaktowa, a więc występująca w momencie, gdy uczulające nas tworzywo dotyka naszego ciała. Najczęściej w przypadku, gdy powodem tych dolegliwości jest uzupełnienie protetyczne, możemy zaobserwować w jamie ustnej zaczerwienienie czy obrzęk miejsc, w których proteza miała kontakt ze śluzówką. Oprócz tego nierzadko pacjenci odczuwają swędzenie albo pieczenie w jamie ustnej. Jeżeli zauważymy tego rodzaju objawy lub inne niepokojące symptomy, powinniśmy udać się do lekarza.

Odpowiednia proteza dla alergika

Pomimo tego, że często można spotkać się z protezami zawierającymi metalowe elementy, na rynku dostępne są też warianty, w których go nie znajdziemy. Wśród nich są modele akronowe — wyróżnia je nie tylko fakt, że nie wywołują alergii, lecz także ich elastyczność oraz wytrzymałość. Tego rodzaju uzupełnienia mogą być stosowane nawet u osób niemających już swoich zębów.

Alergicy powinni również zwrócić uwagę na warianty acetalowe oraz nylonowe, jednak te są wykorzystywane wyłącznie u osób, które mają jeszcze część swoich zębów. W razie wątpliwości pomóc może osoba wykonująca protezy zębowe. We Wrocławiu tego rodzaju uzupełnienia zakłada się m.in. w Centrum Stomatologicznym Margo. Należy również pamiętać, że konieczne jest dopasowanie koloru uzupełnienia tak, aby wyglądał naturalnie.