Kiretaż stomatologiczny - co to jest i kiedy należy wykonać?

KiretażKiretaż to jeden z podstawowych zabiegów z zakresu stomatologii periodontologicznej, czyli zajmującej się chorobami przyzębia. Ma na celu oczyszczenie kieszonek przyzębia z kamienia nazębnego, który gromadzi się tam zwykle na skutek nieprawidłowej higieny jamy ustnej.

Wskazania do wykonania kiretażu

Nawarstwiający się kamień nazębny może wnikać w szczelinę między zębem a dziąsłem. Dochodzi wówczas do zniszczenia przyczepu nabłonkowego, który stanowi dno kieszonki, a to z kolei prowadzi do powiększania się szczeliny. W wyniku tych nieprawidłowości może dojść do stanu zapalnego. Jeśli standardowe zabiegi higienizacyjne (np. piaskowanie i skaling) nie wystarczą, stomatolog może zalecić wykonanie kiretażu. Zabieg ten wykonywany jest wyłącznie w profesjonalnych gabinetach stomatologicznych

Kiretaż otwarty i zamknięty

O tym, czy powinien być wykonany kiretaż otwarty, czy zamknięty, decyduje lekarz stomatolog w zależności od tego, jak głębokie są kieszonki z kamieniem. Kiretaż zamknięty przeprowadzany jest, kiedy kieszonki przyzębne są pogłębione z powodu rozwoju paradontozy szczelin między zębem a dziąsłem. Zwykle są to kieszonki o głębokości do 5 mm. W ten sposób można usunąć złogi poddziąsłowe bez nacinania dziąseł lub odsłaniania korzenia. Po oczyszczeniu kieszonek stan zapalny powinien stopniowo ustępować.

Kiretaż otwarty pozwala pozbyć się stanu zapalnego dziąseł i zahamować chorobę przyzębia. W przeciwieństwie do kiretażu zamkniętego, w tym przypadku niezbędne jest przecięcie i odsłonięcie tkanek dziąsła. W ten sposób lekarz uzyskuje pełny dostęp do korzenia zęba i kości, może dokładnie oczyścić korzeń z kamienia i innych substancji, które przyczyniają się do dolegliwości. Po przeprowadzonym zabiegi dziąsła są zszywane i rozpoczyna się proces gojenia.

Kiretażu - czy są jakieś skutki uboczne zabiegu?

Zabiegi kiretażu wykonywane są w znieczuleniu miejscowym. Zwykle rana powinna się sukcesywnie goić, a pacjent, stosujący się do niezbędnych zasad higieny jamy ustnej, nie powinien odczuwać zbytniego dyskomfortu. Niemniej jednak w przypadku kiretażu otwartego niekiedy przez kilka dni po zabiegu mogą pojawić się pewne dolegliwości, takie jak np. obrzęk, zasinienie warg lub policzka, niewielkie ilości krwi w ślinie, czasowa utrata czucia dziąseł, uczucie ruchomości zębów, nadwrażliwość na zimne i gorące pokarmy. Objawy tego rodzaju powinny jednak minąć wraz z gojeniem się rany. Jeśli jednak wydają się niepokojące lub nasilają się, warto udać się po poradę do stomatologa.