Rak jamy ustnej – profilaktyka i występowanie

Rak jamy ustnej – profilaktykaNowotwory jamy ustnej to grupy chorób, które różnią się lokalizacją, przebiegiem klinicznym oraz budową. Najczęściej występującym nowotworem jest nowotwór płaskonabłonkowy, który znajduje się w ruchomej okolicy języka oraz obrębie dna jamy ustnej. Jak często i gdzie występuje rak jamy ustnej i czy można się przed nim uchronić?

Charakterystyka raka jamy ustnej

Objawy raka jamy ustnej są mało specyficzne, a pierwsze symptomy mogą być podobne do zwykłej afty. Najczęściej diagnozowanym nowotworem w jamie ustnej jest rak płaskonabłonkowy, który atakuje dno jamy ustnej oraz przednią część języka. Jednak zmiany nowotworowe mogą występować również w innych okolicach – na policzku, podniebieniu twardym czy wyrostku zębodołowym.

Rak jamy ustnej – gdzie występuje?

Nowotwór może naciekać do okolicznych tkanek i dawaćprzerzuty do węzłów chłonnych. Miejsca, do którychrak najczęściej nacieka, to:

• jama ustna,
  • język,
  • żuchwa,
  • przestrzeń przygardłowa,
  • skóra,
  • kość żuchwy (rak dna jamy ustnej),
  • kość podniebienna,
  • jama nosowa,
  • zatoki przynosowe.

Profilaktyka

Aby uchronić się przed rakiem jamy ustnej, zaleca się:

• rzucenie palenia,
  • wyrównanie niedoborów witaminowych,
  • dbanie o prawidłową higienę jamy ustnej,
  • unikanie czynników drażniących śluzówkę jamy ustnej, w tym usunięcie uszkodzonych zębów, leczenie próchnicy, odpowiednie dopasowanie protezy;
  • unikanie alkoholu.

Jeśli u pacjenta stwierdzi się zmiany przednowotworowe, zastosowanie się do powyższych zaleceń powinno być pierwszym krokiem w kierunku leczenia raka. Znajomość czynników ryzyka jest bardzo istotna. Zaleca się zwiększoną czujność u pacjenta i niebagatelizowanie niepozornych zmian na błonie śluzowej jamy ustnej. To wszystko daje szansę na wcześniejsze wykrycie choroby i rozpoczęcie leczenia.